Czym jest slogan marketingowy a czym jest slogan reklamowy?

W słowniku każdego kompetentnego marketera istnieje rozróżnienie terminu slogan na dwa odmienne pojęcia. O tyle, o ile w języku codziennym slogan rozumiany jest jako zdanie coś określające lub rozwijające tak w marketingowym języku zdobywa on konkretne znaczenie. Do napisania tego postu zainspirowała mnie dyskusja prowadzona na jednym z branżowych for na temat sloganu marketingowego - choć według mojej oceny rozmówcy mieli na myśli slogan reklamowy i w tym poście chciałbym wykazać różnicę między tymi terminami.

Czym różni się slogan marketingowy od sloganu reklamowego?



Za slogan reklamowy uważa się najczęściej pojedyńczy zwrot, słowo lub zdanie, które oddaje charakter firmy, organizacji lub akcji promocyjnej dla której został stworzony. Jego konstrukcja powinna być prosta i zapadająca w pamięci. Na prostotę i łatwość zapamiętania sloganu reklamowego wpływa zazwyczaj możliwość jego zrozumienia przez co w naturalny sposób marka za nim stojąca staje się bliska odbiorcy. Proces konstruowania sloganu reklamowego powinna poprzedzić uważna analiza lingwistyczna oraz dokładne zbadanie grupy docelowej aby określić jaką rolę ma pełnić dany slogan. Bardzo często głównym założeniem sloganu reklamowego jest zachęcenie do podjęcia konkretnej czynności (np. zakupu) poprzez złożenie obietnicy.

Przykładami dobrze sformułowanego sloganu reklamowego są „ Zawsze parami - Wojas” oraz „Nie do wygryzienia - Grześki Kaliszanka”.

Slogan marketingowy najczęściej opracowywany jest jako stały, długotrwały komunikat oddający ideę produktu lub marki. Jest on najczęściej traktowany jako rozszerzenie nazwy handlowej produktu lub znaku towarowego firmy. Jego głównym celem jest długotrwałe kształtowanie świadomości i pozytywnego wizerunku marki. Poprawnie sformułowany slogan marketingowy pomaga pozycjonować markę. Najczęstszym błędem przy jego tworzeniu jest brak zrozumienia jego roli. Bardzo często o jego ostatecznym brzmieniu decydują zarządy a nie działy marketingu.

Przykładami dobrze sformułowanego sloganu marketingowego są np. slogan banku „PKO BP - Bliżej Ciebie” (Bank PKO BP może pochwalić się jedną z większych sieci placówek) oraz slogan marki portalu funeralnego „Mementis.pl - Zadbamy o wszystko” ( marka Mementis.pl oferuje kompleksowy pakiet usług funeralnych i około funeralnych dostępny w jednym miejscu w internecie).

Slogan marketingowy jako narzędzie brandingu i rebrandingu.

Jako krótka forma przekazu jest jednym z bardziej efektywnych form komunikowania przekazu jaki niesie za sobą marka. Jego forma może rozszerzać jej znaczenie albo dodawać jej atrybutów, które są wartościowe z punktu widzenia grupy docelowej. Jest zatem doskonałym narzędziem do odświeżenia lub całkowitej zmiany brandingu marki i stojącej za nią historii.

Funkcje sloganów marketingowych i sloganów reklamowych.

Większość przedsiębiorstw w Polsce nie ma poprawnie określonej misji i wizji przedsiębiorstwa. Najczęściej te dwie części strategii przedsiębiorstwa zostają rozpoznawalne wyłącznie dla właściciela firmy. A szkoda, bo dobrze dobrany slogan potrafi oddać ideę i znaczenie misji i wizji przedsiębiorstwa. Potrafi również przekazać jej charakter i najistotniejsze, z punktu widzenia marki i grupy docelowej, wartości i atrybuty marki. Dobrze opracowany slogan marketingowy potrafi wskazać przewagi konkurencyjne i skierować komunikaty marketingowe do właściwej grupy docelowej. Według mojej oceny najważniejszym zadaniem jest jednak precyzowanie idei marki oraz płynącej z niej obietnicy i korzyści.
Trwa ładowanie komentarzy...